Oppilasprojektit

Tälle sivulle on koottu muutamia esimerkkejä oppilasprojekteista, joita on toteutettu 5. - 6. -luokkalaisten kanssa. Tyypillisesti projektit ovat kestoltaan päivästä pariin viikkoon. Esimerkit eivät suinkaan ole suoria toteutusmalleja, vaan enemmänkin ideoita, miten verkkoa ja verkkojulkaisua voisi esimerkiksi käyttää opetuksen ja oppimisen osana.

================================================================

Euroopan osat ja valtiot
Opiskelemme Euroopan valtioita ja osia ryhmätöiden kautta. Keskeisenä ajatuksena alkavassa oppimisprojektissa on opiskella maantiedon jakson Euroopan osat ja valtiot yhteistoiminnallisin keinoin. Oppilasryhmät toteuttavat heille annetusta Euroopan osasta ja siihen kuuluvista valtiosta projektin, joka aikanaan esitellään muulle ryhmälle ja dokumentoidaan luokan blogiin. Välineinä käytetään normaalien kirjojen lisäksi internetiä tiedonhakuresurssina, ryhmä voi halutessaan tuottaa myös oman wikin, blogin tai ehdottaa vaihtoehtoista välinettä.

Oppilaan rooli ja ryhmän tehtävät

• Tehkää omasta aiheestanne tiedonhankintasuunnitelma (kuka hankkii, mitä hankkii ja mistä hankitaan?)
• Valitkaa välineet. Blogi, Wiki, PowerPoint, paperi/pahvi…
• Näkökulmana ja huomioitavina osa-alueina oman alueen tunnuspiirteet, oman alueen valtioiden liput, ruoka, kulttuuri, keskeisimmät nähtävyydet tms. sekä kestävä kehitys omalla alueella.
• Ryhmä tuottaa matkailuesitteen/posterin (A3) omasta alueestaan sekä tietoiskun yhdestä alueen valtioista (A4).
• Aikaa on käytettävissä n. 2 viikkoa kaikki maantiedon tunnit.
• Kaiken materiaalin tulee olla julkaisukelpoista ja tekijänoikeuksien suhteen ”luvallista”.
• Luokan tietokoneet ovat käytettävissä tehtävässä jakson ajan

Aihepiirit
(2-4 henkeä/ryhmä)

1. Brittein saaret (Iso-Britannia, Irlanti)
2. Länsi-Eurooppa (Ranska, Alankomaat, Belgia ja Luxemburg)
3. Keski-Eurooppa (Saksa, Slovenia, Tsekki, Slovakia, Puola ja Unkari)
4. Alppimaat (Itävalta, Sveitsi ja Liechtenstein)
5. Etelä-Eurooppa (Portugali, Espanja, Italia ja Kreikka)
6. Balkanin niemimaa (Kroatia, Bosnia-Hertzegovina, Montenegro, Serbia, Bulgaria, Albania, Makedonia ja Kosovo)
7. Itä-Eurooppa (Valko-Venäjä, Ukraina, Moldova ja Venäjä)
8. Euroopan pikkuvaltiot (Malta, Andorra, Vatikaanivaltio, Monaco, San Marino, Lichtenstein)

================================================================
 
Äidinkielen mainosprojekti
Tällä viikolla teemme mainoksia! Olemme edellisen viikon aikana tutustuneet mainonnan keinoihin ja katselleet mainoksia - nyt on oman videomainoksen vuoro. Oppilaat toimivat ryhmissä ja toteuttavat videoprojektin suunnitellen, kuvaten ja leikaten videon hyvin itsenäisesti. Tuotokset julkaistaan verkossa ja ne ovat valmistuttuaan täälläkin nähtävissä.

Suunnitteluvaiheessa tehtävänä on ideoida (brainstorming) hyvä aihe, josta kehitetään tarina. Tarinaa syvennetään tuottamalla kuvakäsikirjoitus, suunnittelemalla kuvakoot, kuvauspaikat, roolitukset sekä tarpeisto. Kuvaaminen alkaa projektin toisena päivänä ja leikkaaminen heti, kun kuvaukset on saatu suoritettua.

Mainostoimistot:I Petra, Aliisa, Emmi, Elsa, Saana ja Melisa
II Eemil R., Jesse K., Jesse J., Emil G. ja Jarkko
III Camilla, Raita, Jenny ja Elena
IV Henri, Jesse N., Samuli, Juuso ja Antti
V Ellen, Emilia, Susanna

Valmiit mainokset:

MVS6000
Parkour-Crocsit,
Koiran puruluu,
Super-Reinot
Lapinmatka
Tutti Frutti Jugurt Splash
================================================================

Historian projekti - korkeakulttuurit ja Egypti
Opiskelemme historian seuraavan jakson sisältöjä ryhmätöiden kautta. Samalla osallistumme valtakunnalliseen Koulu 3.0 -hankkeeseen tuotoksillamme. Keskeisenä ajatuksena alkavassa oppimisprojektissa on opiskella Egyptin historiaa yhteistoiminnallisin keinoin. Oppilasryhmät toteuttavat heille annetusta aihepiiristä projektin, joka aikanaan esitellään muulle ryhmälle ja dokumentoidaan verkkoon. Välineinä käytetään normaalien kirjojen lisäksi internetiä tiedonhakuresurssina, jokaiselle ryhmälle luotavaa omaa wikiä sekä ja jokaisen ryhmän ylläpitämää blogia oppimispäiväkirjana. Osa ryhmistä tekee ajan salliessa myös YouTube –videon, joka julkaistaan avoimessa verkossa.

Oppilaan rooli ja ryhmän tehtävät:

• Tehkää omasta aiheestanne tiedonhankintasuunnitelma (kuka hankkii, mitä hankkii ja mistä hankitaan?)
• Omasta aiheesta tehdään ryhmän yhteinen wiki. Wikin sisällysluettelo luodaan yhdessä opettajan kanssa. Opettaja tekee wikin pohjan, ryhmä tekee loput.
• Omasta aiheesta tehdään ryhmän yhteinen PowerPoint-esitys, joka esitellään omalle luokalle. PowerPoint esitys korvaa kyseiseen alueeseen liittyvät kirjan sisällöt. PowerPoint esitys julkaistaan internetissä.
• Omasta aiheesta tehdään oppimispäiväkirja blogimuodossa ryhmänä raportoiden. Blogiin on avoin pääsy kaikilla halukkailla.
• Ryhmä tuottaa matkailuesitteen/posterin omasta alueesta.
• Aikaa on käytettävissä n. 3 viikkoa kaikki maantiedon historian tunnit ja osa äidinkielen tunneista. Kokonaistuntimäärä on n. 15h.
• Kaiken materiaalin tulee olla julkaisukelpoista ja tekijänoikeuksien suhteen ”luvallista”.
• Luokan tietokoneet ovat käytettävissä tehtävässä jakson ajan

Aihepiirit
Aihepiirit (3 - 4 henkeä/ryhmä, ryhmät ja aiheet arvottu)

1. Maanviljely muuttaa ihmisen elämää (Elena, Aliisa, Jesse N, Elsa) 
2. Egypti, Niilin lahja (Emil G, Antti, Henri)
3. Kaiken yläpuolella on faarao (Ellen, Jesse K, Melisa, Emmi)
4. Elämää muinaisessa Egyptissä (Camilla, Saana, Jenny, Emilia)
5. Tavoitteena ikuinen elämä (Susanna, Eemil R, Raita, Jesse J)
6. Salaperäiset pyramidit (Petra, Juuso, Jarkko, Samuli)

Blogit

1. Maanviljely muuttaa ihmisen elämää (Elena, Aliisa, Jesse N, Elsa)
2. Egypti, Niilin lahja (Emil G, Antti, Henri)
3. Kaiken yläpuolella on faarao (Ellen, Jesse K, Melisa, Emmi)
4. Elämää muinaisessa Egyptissä (Camilla, Saana, Jenny, Emilia)
5. Tavoitteena ikuinen elämä (Susanna, Eemil R, Raita, Jesse J)
6. Salaperäiset pyramidit (Petra, Juuso, Jarkko, Samuli)

Wikit
1. Maanviljely muuttaa ihmisen elämää (Elena, Aliisa, Jesse N, Elsa)
2. Egypti, Niilin lahja (Emil G, Antti, Henri)
3. Kaiken yläpuolella on faarao (Ellen, Jesse K, Melisa, Emmi)
4. Elämää muinaisessa Egyptissä (Camilla, Saana, Jenny, Emilia)
5. Tavoitteena ikuinen elämä (Susanna, Eemil R, Raita, Jesse J)
6. Salaperäiset pyramidit (Petra, Juuso, Jarkko, Samuli)

PowerPoint
1. Maanviljely muuttaa ihmisen elämää (Elena, Aliisa, Jesse N, Elsa)
2. Egypti, Niilin lahja (Emil G, Antti, Henri)
3. Kaiken yläpuolella on faarao (Ellen, Jesse K, Melisa, Emmi)
4. Elämää muinaisessa Egyptissä (Camilla, Saana, Jenny, Emilia)
5. Tavoitteena ikuinen elämä (Susanna, Eemil R, Raita, Jesse J)
6. Salaperäiset pyramidit (Petra, Juuso, Jarkko, Samuli)

================================================================

Afrikka-lehdet (Google Docs)